Oldalak

2011. február 10., csütörtök

A Király Beszéde (The King's Speech), 2010


7 Golden-Globe-díj és 12 Oscar-díj jelölés. Vajon megérdemli? Lássuk mit tud a Király Beszéde.


A film VI. György brit király közvetlenül a trónra kerülése előtti napjait (éveit) mutatja be. Képet kapunk arról, hogy a trón leendő várományosa milyen rettenetes beszédhibával, dadogással küzd. A legnevesebb, legkiválóbb logopédusok próbálják Györgyöt kigyógyítani „betegségéből”, azonban mindannyian kudarcot vallanak, míg a sors össze nem hozza Lionel Logue-gal, aki a meglehetősen extrém stílusával és speciális beszédtechnikai gyakorlataival próbálja kimozdítani a királyt a mindennapi önbizalomhiányból és a sorozatos, kínos szereplésekből.

Először kicsit tartottam ettől a filmtől. Annyira nagy volt körülötte a felhajtás, az áradozás és ezt a sok-sok jelölést sem tudtam hova tenni. Ahhoz képest az a „röpke” 2 órányi időtartam csak úgy simán, oly gördülékenyen telt el, hogy nem hittem a szememnek. Nem szeretném hosszan sorolni mi mindenben kiváló a film, amellyel az Oscar-díj ceremónia egyik legesélyesebb szereplőjévé vált, hiszen a rendezés vérprofi, a forgatókönyvön (noha történelmi tények álltak rendelkezésre) is látszik a sok munka, a kosztüm kategóriában egyértelmű, hogy simán nyeri a szobrocskát, de a gyönyörű szépen megkomponált filmzenéért és a vágásért is maximális elismerés jár a film készítőinek(bár hozzáteszem nem tudom megkapja-e a díjakat ezen műfajokban, hiszen bitang erős a mezőny).


Ami viszont mindenképpen szót érdemel (és ez az, ami a filmet leginkább az egekbe emeli) a színészi gárda. Nem sok film dicsekedhet azzal, hogy a három legfontosabb szerepet (hivataloson színész, mellékszereplő és mellékszereplőnő) ilyen brutálisan jó performanszok keltik életre. Helena-Bonham Cartert nem csípem annyira, de el kell ismerni, hogy zseniális színésznő, bármilyen karaktert megformálhat, ő csalódást nem fog okozni, ahogy ebben a filmben sem. Viszont ami ténylegesen viszi előre a filmet, az Colin Firth és Geoffrey Rush alakítása. Az általuk megtestesített személyek kapcsolata olyan méllyé, olyan bensőségessé válik, hogy azt öröm nézni. Ennek a két (most már) színészóriásnak tökéletes az összhangja, a komplementer jelleg nagyon érezhető. Az utóbbi aktor az emberek számára leginkább a Karib-tenger kalózai trilógia(nemsokára tetralógia)miatt vált ismertté, de én már a Nyomorultak „remake”-ben felfedeztem, hogy belőle még lesz valaki. Ami pedig az előbbit illeti, eddigi teljesítménye alapján (Büszkeség és Balítélet, Bridget Jones naplója) nem voltam elájulva tőle, azonban erre a forgatásra kegyetlenül összeszedte magát és engem teljesen megdöbbentett a profizmusa. Ha nem ők kapják a szobrot, húzni fogom a számat egy kicsit… Talán Jeremy Renner (Tolvajok városa) és James Franco (127 óra) maximum azok, akiknek még lehet egy-két szavuk. 


Nagyon kíváncsi vagyok kik kapják a díjakat 2011. Február 27-én. Addig is szépen rágjuk át magunkat az említett (illetve a nem említett, ámde valamilyen nevezést kapó) filmeken, mert megéri. Jelen esetben biztosan!

9/10

5 megjegyzés:

  1. Tegnapelőtt láttam a filmet, moziban. Alapból nem szeretem a kosztümös és a történelmi filmeket, mert sok belőle az ócska és könnyen el lehet csúszni oda. Ha nem szúrja ki a szemem a sok Oscar jelölés, valószínű meg sem néztem volna. Sokat veszítettem volna.
    Úgy mentem el, hogy semmit nem tudtam róla (mostanában ezt csinálom, mert nem szeretem, ha túl sok infot kapok egy filmről, és fórumokon is elég könnyű spoilerbe futni véletlenül). Azt is innen tudtam meg, hogy több mint 2 órás volt! Először kisszerűnek tűnt, hogy most tényleg egy dadogó királyjelöltről fog szólni az egész film. És ezek az emberek tényleg tudnak valamit, mert azt vettem észre, hogy teljesen bele tudtam élni magam mindhárom főszereplő bőrébe, együtt izgulok velük, együtt veszem velük a levegőt...:) Volt benne pár igazán eredeti és jó poén is, ami oldotta a drámaiságot és színesítette a filmet. Fura, hogy általában nagyon ki vagyok hegyezve a filmzenére, de az most csak a végén tűnt fel. Konkrétan nem volt kedvem felállni a székből. Körülnéztem, másnak sem.:)
    Az Oscarra visszatérve, ez egy kegyetlen év. Még csak egy részét láttam a jelölt filmeknek, de már most naponta 2x megváltoztatom, hogy kinek adják. Mindig is Oscar fan voltam, 10 éve élőben nézem, most is így lesz.:)
    Amúgy a sztorival kapcsolatban eleinte reméltem, hogy pszichoanalízist fognak bevetni, meg lesz több epic Churchill poén, de ha egyszer nem így történt...:) 9/10, de hamarosan újranézős.:)

    VálaszTörlés
  2. Szia Mokkancs. :) Ugyan én nem láttam a filmet (megmondom ez a stílus nagyon távol áll tőlem, de lehet sort kerítek rá), viszont az Oscar-témára azért reagálnék. Én az utóbbi időben jelentős csalódásokat éltem át az Oscar-gálán történtekkel kapcsolatban, szerintem a presztízse is megkopott kicsit az egésznek, de ami a lényeg, hogy nemsokára a maradék jelölt filmet is sorra vesszük (a True Grit-tel és a Fighter-rel én fogok jelentkezni:), amint lesz időm ), aztán mi is megnevezzük a magunk jelöltjeit a posztokra, valamint a tavalyi filmekből a cikkírók saját toplistát is felállítanak. Mindezt még az Oscar-gála előtt, csak hogy stílszerűek legyünk.

    VálaszTörlés
  3. Örülök, hogy Mokkancs is osztja a véleményem! :)
    Dév hidd el Neked is sort kell kerítened erre a remekműre!

    VálaszTörlés
  4. Nos, sort kerítettem a film megnézésére. A véleményem annak ellenére pozitív, h nem bírom az angol kultúra elemeit, se a felesleges, politikailag súlytalan, és tradíció címszó alatt a brit költségvetést nagy arányban dézsmálgató királyság intézményét, se a ronda brit nőket, de még a londoni látképet és az esőt sem.

    Tehát hangulatilag nem fogott meg a film, egyébiránt nem is érdekelt annyira, viszont amit Colin Firth itt bemutat, az valami egészen félelmetes. Úgy néz ki ő a legfőbb esélyese az idei legjobb férfi főszereplő Oscar-díj kategóriájának, bár szívem szerint James Franco-nak jobban örülnék, de Firth alakítása szerintem azt is lepipálja.(Szinkronszínészeinknek fel van adva a feladat, bár kicsit Mission:Impossible-nek tűnik.) Hozzá csatlakozik a kiváló Geoffrey Rush, aki sosem képes hibázni, mert nagy színész, és pont - nem bánnánk azt sem, ha ő is gazdagodna egy Oscar-ral, bár Christian Bale Fighter-béli alakítását egyelőre még nem láttam.

    A kosztümök nyilván rendben vannak, de a 12 Oscar-jelölést félelmetesen soknak találom. Ez a film azért a Social Network-höz hasonlóan NEM EGY REMEKMŰ, újranézési faktora is úgy vélem, elég csekély. A 127 óra és a Black Swan mindkettőnél jobb film. Erős 8/10.

    VálaszTörlés
  5. Tom Hooper magyarországi forgatásáról exclusive fotók és videók a blogomban. A forgatás tegnap (2011.07.11.) kezdődött.

    http://vetito.blogspot.com

    VálaszTörlés