Oldalak

2011. március 5., szombat

A 83. Oscar-gála és az évértékelés


Nos, először is elnézést kérünk, hogy nem sikerült az Oscar-gála előtt évet értékelnünk, valamint jelölteket állítanunk, de olyan vis maior körülmények hátráltatták szerény személyemet, mint az internet hiánya, és a többi. Most viszont engedelmetekkel, serényen pótolnám a beígért eredményhirdetéseket és véleményeinket. Talán jobb is így, a már ismert történéseket figyelembe véve beszélni az elmúlt évről és a csalódást keltő Oscar-gáláról...



Gyorsan elszállt a 2010-es év. Először el szeretném mondani, hogy körülbelül 40 olyan filmről írtunk, amely a tavalyi esztendőben jött ki. Ez a szám elég meggyőzőnek tűnik annak függvényében, hogy a blog működése 2010. júliusában kezdődött, mely időponttól számítva két hónapig egyedül dolgoztam rajta. A nézettségünk azért elég szépen növekedett az idők során, a stáb pedig egyelőre két valamire való taggal (Csabika és Kajafás) bővült. Mivel mindhárman a pécsi jogot koptatjuk, adva van egy bizonyos időszak (decembertől januárig, esetleg februárig) amikor a vizsgaidőszak terhei miatt nem hódolhatunk filmes szenvedélyünknek, így ez a szám, úgy vélem, azért sem rossz, mert összesen már a hetvenedik posztnál tartunk.

De hogy az autofelláció betegségébe ne essünk, tovább is vinném a szót, s elmesélném nektek, filmek terén számunkra miről is szólt ez az év. Mindenek előtt szeretném közölni, hogy nem vagyunk konzumidióták. Sok művészfilmet is nézünk, én pl. rajongója vagyok a koreai filmeknek, de ebben a fél évben sok teendőnk mellett nem igazán jutott se európai, se távol-keleti filmkritika írására idő, a jövőben nemcsak ezt fogjuk pótolni, de régi idők mozija rovatot is tervezünk.

ÉVÉRTÉKELÉS


Kritikaíró kollégám, Csabika számára az Eredet (Inception) c. film maradt az etalon a 2010-es évben, mely júliusban tarolta le azon agysejteket, melyek képesek voltak befogadni azt a Christopher Nolan által közölt tényt, miszerint "your mind is the scene of the crime". Nos, az én elmém is egy bűncselekmény színhelye lett, mert én úgy vélem, Nolan negligenciával (hanyagsággal) elkövetett forgatókönyvírást (új Btk. tényállás lehetne) hajtott végre az Inception scriptjének készítése során. Noha tavaly júliusi kritikámban 10/10-et adtam a filmre, ma már másképp gondolom ezt, és a sok apró hibától [legfontosabb ezek közül az, amikor Arthur (Joseph Gordon-Levitt) a rá eső 3 perc helyett húsz percekig szlalomozik a hotelszoba és a lift között, hogy végrehajtsa feladatát - ergo matekszámítás failure by Christopher Nolan] , valamint a megoldás lehetetlenségétől (több, mint száz magyar és külföldi hozzászólást elolvasva, társaimmal hosszasan vitázva) felismertem azt a levegőben lévő tényt, miszerint ennek a filmnek nincs értelme. Nolan pedig ismét röhög a markába a multiplikatív megoldásaival együtt, amelyet a The Prestige-nél még elnéztünk, de egy ilyen csavaros sztorinál azért el kellett volna az az ismeret, mely nem okozott volna oly sok felesleges pillanatot (ahogy Nolan Memento-jának is meg van a magyarázata). AKI AZONBAN MEG TUDJA MAGYARÁZNI, HOGY COBB MIÉRT NEM ÖREGEDETT MEG A FILM VÉGÉN, TOVÁBBÁ AZ EZERNYI REJTÉLYT, AMI FELTŰNIK ÉS ELLENTMOND EGYMÁSNAK, S HOGY VALÓJÁBAN MI TÖRTÉNT, NYUGODTAN KOMMENTÁLJON EBBE A CIKKBE.

Tovább víve a szót, mivel az Inception utólag kiesett, ezért nálam a 127 óra viszi el a pálmát, amely egyszerűen tökéletes. Danny Boyle elképesztően tud (jelen esetben megtörtént, valós eseményt) mesélni, és ezt én ezúttal jobban díjazom, mint az egyébként valóban lenyűgöző Inception-t. 

Ha már e két mű összevetéséről szólok, fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy a becses Filmakadémia dilettantizmusát semmi nem jelzi jobban, mint hogy Christopher Nolan-t képtelenek voltak rendezőként még csak jelölni is az Inception-ért, s ugyanez igaz Danny Boyle-ra, aki ugyan a Gettómilliomos-ért már hazavitt egy rendezői Oscar-t, de ez semmit nem von le a 127 óra forgatása során véghezvitt eredményeiből, melynek konklúziója az lett, hogy a szegény Vágó István-klón szemétségeitől se befolyásolható indiai nyomorból feltörekvő srác Legyen ön is milliomos-kalandjainál lehet sokkal jobbat is alkotni, amely maximális respekt mellett ugyanakkor egyetlen egy díjat sem vihet haza.

Szeretném azért megemlíteni, hogy az olyan filmek, mint a Viharsziget (Shutter Island), vagy a Tolvajok városa (The Town) sem "ütötték meg" a kívánt színvonalat (értsd: angol tejes tea és királyi család, paraszt redneck-ek, Coen-ék kötelező jelölése, a Facebook-franchise bevételeinek növelése) a legnevesebb filmes díjkiosztón, hiszen előbbi egyetlen egy jelölést sem (operatőri munka, rendezés, DiCaprio alakítása, hangvágás minimum), utóbbi pedig Jeremy Renner jóvoltából egy jelölést a legjobb férfi mellékszereplő kategóriában azért zsebre tehetett. Ez egy újabb érv amellett, hogy abszolút ellenszenvesen tekintsünk erre a rendezvényre. De részletek később.

Filmes toplistáink a 2010-es évre vonatkozóan:

Dév
1. 127 óra (127 hours)
2. Eredet (Inception)
3. Tolvajok városa bővített változat (The Town Extended Edition)
4. Viharsziget (Shutter Island)
5. Végrehajtók (Repo Men) (ezt a filmet nekem készítették, de ultraszubjektív kritikám ellenére azért  tudom ("tudom", hehhe, legszívesebben az első pozícióba tenném), hol a helye egy hivatalos listában e lenyűgöző b-movie-nak)

Tanulság: azért, mert egy filmet Oscar-ra jelölnek - esetleg meg is nyeri - még nem az a legjobb film. A király beszédét láttam, elismerem, de nem tudom szeretni, hisz oly idegen tőlem e világ; a Social Network-öt jó filmnek tartom, de az Oscar-on nem lett volna igazán helye (Fight Club, Se7en ezek vajon hol voltak annak idején?), a Black Swan kibaszott profi, de számomra nyúlások halmaza, és különben is utálom a balettot. Túlmisztifikálták, méghozzá valami rendkívüli módon. Azért sejtem: a hölgyek többsége imádja.

Kajafás
1. The Fighter - A harcos (The Fighter)
2. Eredet (Inception)
3. Fekete hattyú (Black Swan)
4. 127 óra (127 hours)
5. Social Network-A közösségi háló (The Social Network)





Csabika
1. Eredet (Inception)
2. Toy Story 3.
3. A király beszéde (The King's Speech)
4. Tolvajok városa (The Town)
5. 127 óra (127 hours)


A közönség szavazatai alapján 2010 legjobb filmje szintén az Eredet lett, melyet holtversenyben követ a Fekete hattyú és a 127 óra, valamint a "más" rovat, melyet a Viharszigetnek fogok tulajdonítani. A Közösségi háló és a The Fighter egy-egy szavazatot kapott az olvasottsághoz képest nem túl sok szereplős szavazáson.



A 83. OSCAR-GÁLA


OSCAR-ceremónia opening: aki lemaradt róla esetleg, itt meg lehet tekinteni a humoros opening-et, amelyben a két házigazda, James Franco és Anne Hathaway parodizálja a jelölt filmeket, Morgan Freeman és Alec Baldwin társaságában.

Az HBO adta magyar hangalámondással egyébiránt az eseményt, így nem kellett stream-elni, viszont kurva sokáig tartott, így a legjobb film kihirdetése előtt bealudtam, bár ehhez az is hozzátett, hogy úgyis tudtam: A király beszéde fog nyerni. Aki az apró részletekre is kíváncsi, az böngéssze át ezt: http://index.hu/kultur/2011/02/28/oscar-gala_2011/, számunkra az emlékezetes jelenetek közé tartoztak:

1. Christian Bale díja, undorító szakálla és "Bloody Hell!" felkiáltása, minekutána felesége dicsérete közben átváltott undorító wales-i akcentusába :D
2. Sandra Bullock brutális oltásai
3. Az Eredet mind a 4 technikai díja (összességében kevés)
4. Melissa Leo fuck-olása
5. Christopher Nolan feje a forgatókönyvírói díj kiosztása során :DDD
6. A virtuális díszletek

A többi lényegtelen, mert Anne Hathaway, bárhogy is próbálják egyre följebb nyomni, nem szép és csak közepesen tehetséges, James Franco egy idegesítő kis köcsög élőben, a kötelező spanolások a tavalyi jelöltekkel és a filmes brotherhood-okkal (Robert Downey és Jude Law; Bardem és Brolin) kötelezőek, a régi montázsok pedig minket annyira nem érdekelnek. Marky Mark fején meg láttuk, kicsit sértődött, hogy őt nem jelölték semmire.

A 83. Oscar nyertesei sorrendben:


Legjobb művészeti rendezés
Alice Csodaországban (Robert Stromberg és Karen O'Hara)

Egyetértünk. A legtöbb energiát és kreativitást itt fektették be.

Legjobb fényképezés
Eredet (Wally Pfister)

Csabika: Eredet; Kajafás: Eredet; Dév: Eredet (127 óra jelölve sem volt, nehogy vigye a díjat. Nevetséges...)

Legjobb női mellékszereplő
Melissa Leo (A harcos)

Kajafás: Amy Adams (The Fighter); Csabika: Hailee Steinfeld (True Grit); Dév: folyamatban

Legjobb animációs film
Toy Story 3 (Lee Unkrich)

Csabika: Toy Story 3; Kajafás: How To Train Your Dragon; Dév: How To Train Your Dragon

Legjobb adaptált forgatókönyv
A közösségi háló (Aaron Sorkin)

Dév: A közösségi háló; Csabika: Toy Story 3.

Legjobb eredeti forgatókönyv
A király beszéde (David Seidler)

Dév: A király beszéde; Csabika: Eredet

Legjobb idegen nyelvű film
Egy jobb világ (Dánia, Susanne Bier)

Inarritu rajongóként megelőlegezzük a Biutiful-nak a díjat (még nem láttuk).


Legjobb férfi mellékszereplő
Christian Bale (A harcos)

Dév: Christian Bale, Kajafás: Christian Bale, Csabika: Geoffrey Rush

Legjobb filmzene
A közösségi háló (Trent Reznor és Atticus Ross)

HANS ZIMMER: INCEPTION - ez egyöntetű véleményünk.

Legjobb hangkeverés
Eredet (Lora Hirschberg, Gary A. Rizzo és Ed Novick)

Nincs hozzáfűznivalónk.

Legjobb hangvágás
Eredet (Richard King)

Egyetértünk.

Legjobb smink
Farkasember (Rick Baker és Dave Elsey)

Szintén.

Legjobb jelmez
Alice Csodaországban (Colleen Atwood)

Dév: Alice; Kajafás: Alice; Csabika: A király beszéde


Legjobb vizuális effektek
Eredet (Paul Franklin, Chris Corbould, Andrew Lockley és Peter Bebb)

Nincs vita.
 
Legjobb vágás
A közösségi háló (Angus Wall és Kirk Baxter)

Egyöntetű véleményünk: 127 óra. Briliáns, még az operatőri munkát is felülmúló vágás.
 
Legjobb betétdal
We Belong Together (Toy Story 3 - Randy Newman)

If I Rise - 127 óra - ez mindhármunk véleménye

Legjobb rendező
Tom Hooper (A király beszéde)

Dév: Christopher Nolan (Inception) lenne, jelölése hiányában David Fincher (Social Network); Kajafás: Darren Aronofsky (Black Swan); Csabika: Tom Hooper (The King's Speech)

Legjobb színésznő
Natalie Portman (Fekete hattyú)

EGYETÉRTÜNK.

Legjobb színész
Colin Firth (A király beszéde)

ÚGYSZINTÉN.

Legjobb film
A király beszéde (Iain Canning, Emile Sherman és Gareth Unwin)

Dév: 127 óra; Csabika: Eredet; Kajafás: Eredet




Köszönjük, hogy velünk tartottatok 2010-ben, reméljük ez idén is folytatódni fog.

Tisztelettel: A Stáb

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése